Propelleröversyn

Nu provar vi något nytt! Under de fyra säsonger jag seglat här nere i Öresund så har det varit ett stort bekymmer med beväxning på propellern. Jag har provat att ha den ren och polerad, oxiderad, polerad med vattenfast fett påstruket. Inget har fungerat, massor av snäckor och jag har haft -1 knop redan i slutet av juni. Tidigare har jag haft VC17 med koppar på propellern (va så när jag köpte den båten) och det  fungerade utmärkt. Dock är detta något man absolut inte får ha utifrån galvaniska strömmar och korrosion, sägs det..

Nu är den våtslipad, polerad samt behandlad med Sonax Extreme lackförsegling, som i vart fall ger en fantastisk yta på bilen med mycket lång livslängd. Återstår att se till nästa höst hur det har fungerat.

Att få bort propellern var inte heller det enklaste. Skruvarna till bladen satt som berg. Om det var korrosion eller Loctiten vet jag inte. Jag höll på att förstöra allihopa innan jag tog vettet till fånga och investerade i en brännare med MAP-gas som ger 2400 grader. Voilá, nu började de små jäklarna att skruva ur sig med hjälp av en slagmejsel! Själva navmuttern tog jag enkelt med mutterdragaren.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *